Πρώτο κουδούνι για 1,4 εκατ. μαθητές – Τι αλλάζει τη νέα σχολική χρονιά

Το πρώτο κουδούνι της νέας σχολικής χρονιάς χτυπά σήμερα το πρωί και σχεδόν 1,4 εκατ. μαθητές είτε επιστρέφουν στα θρανία μετά την καλοκαιρινή ανάπαυλα είτε περνούν για πρώτη φορά το σχολικό κατώφλι.
Για άλλη μία φορά όμως η «μάστιγα» των κενών σε διδακτικό προσωπικό βάζει «φρένο» στην ομαλή έναρξη του σχολικού έτους. Το υπουργείο Παιδείας έχει ανακοινώσει 8.223 νέους διορισμούς μονίμων εκπαιδευτικών (5.627 Γενικής Εκπαίδευσης και 3.196 Ειδικής Αγωγής) και την τοποθέτηση 993 μελών Ειδικού Εκπαιδευτικού και Βοηθητικού Προσωπικού, ενώ ολοκληρώθηκε και η πρώτη φάση πρόσληψης 18.566 αναπληρωτών στη γενική και ειδική εκπαίδευση, μαζί με 6.225 επιπλέον μέλη εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού για την στήριξη των μαθητών στα σχολεία Ειδικής Αγωγής.
Ωστόσο, όπως καταγγέλλουν δάσκαλοι και καθηγητές από ολόκληρη τη χώρα η πρώτη φάση πρόσληψης των αναπληρωτών δεν έχει καλύψει το σύνολο των κενών. Τόσο η ΟΛΜΕ όσο και η ΔΟΕ τονίζουν ότι η έναρξη της χρονιάς θα φέρει και χιλιάδες χαμένες διδακτικές ώρες, ιδίως στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, όπου οι ανάγκες είναι οξυμένες λόγω των Πανελλαδικών Εξετάσεων και για αυτό ζητούν να προχωρήσει άμεσα και η Β΄φάση προσλήψεων αναπληρωτών. Οι εκπαιδευτικοί τονίζουν ότι αυτή τη στιγμή κυρίως σε Γυμνάσια και Λύκεια, και λιγότερα στα δημοτικά και νηπιαγωγεία, παραμένουν χιλιάδες κενά γεγονός που καθιστά προβληματική την έναρξη της σχολικής χρονιάς.
«Θα είναι δύσκολο να μην έχεις μια χρονιά με κενά. Είναι σύνθετη άσκηση. Αν και έγιναν 10.000 διορισμοί, μπήκαν 5.600 εκπαιδευτικοί γενικής εκπαίδευσης, 3.196 εκπαιδευτικοί στη ειδική αγωγή, καλύπτονται κατά προτεραιότητα τα σχολεία τα ειδικά» τόνισε μιλώντας στο MEGA η υπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη και πρόσθεσε: «Οι αναπληρωτές που έλαβαν το SMS είναι 24.500 αλλά και ακόμα υπάρχουν ανάγκες. Από το 2019 και μετά έχουν γίνει 48.500 διορισμοί. Από το 2019 διορίστηκαν μόνιμοι εκπαιδευτικοί άνω των 48.000 συναδέλφων»,
«Στην 1η Σεπτεμβρίου ενεργοποιείται η καταγραφή των κενών. Θα προσπαθήσουμε φέτος η επόμενη φάση πρόσληψης αναπληρωτών να μην γίνει Οκτώβριο που συνήθως γίνεται, να γίνει μέχρι τις 25 Σεπτεμβρίου» κατέληξε η κ.Ζαχαράκη.
Το σχολικό έτος 2025-2026 πάντως φέρνει αλλαγές στην εκπαιδευτική διαδικασία. Η βασική καινοτομία αφορά το νέο πλαίσιο διδακτέας ύλης για όλες τις τάξεις δημοτικού και γυμνασίου, με σκοπό την παροχή μεγαλύτερης ελευθερίας στους εκπαιδευτικούς. και μία πιο στοχευμένη και ουσιαστική διδασκαλία, με σεβασμό στον ρυθμό κάθε μαθητή. Η νέα ύλη οργανώνεται σε δύο βασικούς άξονες, τους βασικούς και υποχρεωτικούς στόχους για τη θεμελιώδη γνώση όλων των μαθητών και τους προαιρετικούς, που δίνουν ευελιξία στην προσαρμογή μαθήματος
Αν και φέτος οι μαθητές θα παραλάβουν τα ίδια βιβλία με πέρυσι, από τα τέλη Σεπτεμβρίου θα διανεμηθούν στους εκπαιδευτικούς, μέσω της Ψηφιακής Βιβλιοθήκης, νέα βιβλία για όλες τις τάξεις έως και την Α’ Λυκείου. Η διαδικασία επιλογής τους ολοκληρώνεται την άνοιξη του 2026, οπότε και θα οριστικοποιηθεί το εκπαιδευτικό υλικό για κάθε μάθημα. Στο πλαίσιο αυτό, το πολλαπλό βιβλίο ενισχύεται μέσω της ενσωμάτωσης λογοτεχνικών έργων στη διδασκαλία, αλλά και με την αξιοποίηση της πλατφόρμας eVivlio (https://evivlio.gov.gr/) που διαθέτει εκπαιδευτικά και λογοτεχνικά βιβλία και σε μορφή audiobooks.
Το φετινό σχολικό έτος θα σημάνει επίσης την έναρξη λειτουργίας για 431 αναβαθμισμένες σχολικές μονάδες μέσω του προγράμματος «Μαριέττα Γιαννάκου» και των 12 Δημόσιων Ωνάσειων Σχολείων σε στρατηγικές περιοχές της χώρας (Αττική, Μακεδονία, Θράκη). Ιδιαίτερης σημασίας είναι και η επανέναρξη του δημοτικού σχολείου στην Ψέριμο μετά από 17 χρόνια, δίνοντας λύση στη μετακίνηση των παιδιών του νησιού. Επιπλέον, ξεκινούν για πρώτη φορά τη λειτουργία τους το Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο Δράμας στην Πετρούσα, το Ημερήσιο Γενικό Λύκειο Μηλεών στα Καλά Νερά Μαγνησίας, καθώς και το πρώτο Επαγγελματικό Λύκειο που δημιουργείται σε σωφρονιστικό κατάστημα ενηλίκων στις φυλακές Λάρισας.
Η Γ’ Γυμνασίου εντάσσει για πρώτη φορά το μάθημα των Οικονομικών, στοχεύοντας στον οικονομικό αλφαβητισμό. Μέσω αυτού, οι μαθητές θα αναπτύξουν γνώσεις πάνω σε έννοιες όπως η αποταμίευση, η διαχείριση εισοδήματος, η λειτουργία των αγορών και η επιχειρηματικότητα. Επίσης σε επιλεγμένα νηπιαγωγεία και δημοτικά εισάγεται το πρόγραμμα «Λαχανόκηποι στα σχολεία: με κριτική σκέψη και όραμα συνεργαζόμαστε, χαιρόμαστε, δημιουργούμε». Η δράση αυτή προωθεί τη βιώσιμη ανάπτυξη συνδυάζοντας την παιδαγωγική εμπειρία με την πρακτική εφαρμογή, καθώς τα σχολεία θα παραλάβουν τον απαραίτητο εξοπλισμό για τη δημιουργία λαχανόκηπων.
Παράλληλα, συνεχίζεται για δεύτερη χρονιά το Ψηφιακό Φροντιστήριο, προσφέροντας πάνω από 3.500 ώρες ζωντανών διαδικτυακών μαθημάτων και τη δυνατότητα παρακολούθησης για όλους τους μαθητές, συμπεριλαμβανομένων υπότιτλων και νοηματικής.