Υπ. Παιδείας: Δύο σενάρια για την αλλαγή του συστήματος πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με «αιχμή» το Εθνικό Απολυτήριο

Δύο σενάρια για την αλλαγή του συστήματος πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση εξετάζει το υπουργείο Παιδείας με «αιχμή» το Εθνικό Απολυτήριο.
Το ένα οδηγεί σε σχεδόν πλήρη κατάργηση των πανελλαδικών εξετάσεων και το δεύτερο σε ριζική αναμόρφωσή τους. Σε κάθε περίπτωση πάντως το όποιο νέο σύστημα διαμορφωθεί θα αφορά τους μαθητές που το σχολικό έτος 2029-2030 θα φοιτήσουν στην πρώτη τάξη του Λυκείου και το 2032 θα διεκδικήσουν μία θέση στα πανεπιστήμια της χώρας.
Σε «πυρετό» βρίσκεται η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας καθώς ξεκίνησε η αντίστροφη μέτρηση για την έναρξη του διαλόγου με φορείς και κόμματα για το Εθνικό Απολυτήριο, τον οποίον διάλογο είχε προαναγγείλει και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στην πρόσφατη ομιλία του στην ΔΕΘ. Η εισαγωγή του Εθνικού Απολυτηρίου προϋποθέτει και την αλλαγή του συστήματος εισαγωγής στα ΑΕΙ.
Τα σχέδια που εξετάζει το υπουργείο Παιδείας είναι δύο. Στο πρώτο η εισαγωγή στα πανεπιστήμια θα γίνεται με τον βαθμό του Εθνικού Απολυτηρίου που θα προκύπτει από τις βαθμολογικές επιδόσεις των μαθητών στις τρεις τάξεις του Λυκείου. Συνεργάτες της κ. Ζαχαράκη πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, τονίζουν ότι δεν είναι εφικτή η πλήρης κατάργηση των πανελλαδικών, ωστόσο θα μπορούσαν να αντικατασταθούν με μία πιο «ήπια» διαδικασία με τη συμμετοχή και των πανεπιστημίων. Σο δεύτερο σχέδιο οι μαθητές από την Α΄ Λυκείου θα εξετάζονται κάθε χρόνο σε ορισμένα μαθήματα (σε πανελλαδικό επίπεδο μόνο στην τρίτη τάξη ή και στις 2 τελευταίες τάξεις του λυκείου, και ο βαθμός κάθε χρονιάς να συνδιαμορφώνεται και από τις ενδοσχολικές επιδόσεις, ώστε ο συνολικός μέσος όρος των τριών τάξεων (αναλογικά) να αποτελεί τον βαθμό του Εθνικού Απολυτηρίου.
Ειδικότερα, σύμφωνα με το πρώτο σενάριο, ο Γενικός Μέσος Όρος του Εθνικού Απολυτηρίου θα προκύπτει από τους βαθμούς των τριών τάξεων του Λυκείου με ειδικό συντελεστή ανά τάξη (μεγαλύτερο συντελεστή θα έχει η Γ΄ Λυκείου και το μικρότερο η Α΄). Τα θέματα για τις προαγωγικές εξετάσεις θα επιλέγονται από την Τράπεζα Θεμάτων, ενώ αναζητείται τρόπος οι απολυτήριες εξετάσεις να αποκτήσουν έναν μηχανισμό πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ώστε να οδηγηθούμε σε κατάργηση των πανελλαδικών όπως τις γνωρίζουμε σήμερα. Ο βαθμός κάθε μαθητή ανά μάθημα και ανά τάξη θα συνδιαμορφώνεται από τις επιδόσεις στο σχολείο και από την (όποια) εξέταση, Εξετάζεται επίσης η κατάργηση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής και η σύνδεση του Εθνικού Απολυτηρίου με τα Πιστοποιητικά Γλωσσομάθειας. Με άλλα λόγια δεν θα χορηγείται Εθνικό Απολυτήριο χωρίς ο απόφοιτος να μην γνωρίζει μία από τις ξένες γλώσσες οι οποίες θα καθοριστούν με υπουργική απόφαση. Τέλος ο αριθμός των εισακτέων θα καθορίζεται από τις Πρυτανικές αρχές των ΑΕΙ.
Σύμφωνα με το δεύτερο σχέδιο που έχει εκπονήσει ο Εθνικός Οργανισμός Εξετάσεων, οι πανελλαδικές παραμένουν, ώστε να διασφαλιστεί η διατήρηση του αδιάβλητου της όλης διαδικασίας, αλλά με ριζικές αλλαγές ώστε να ενισχυθεί η αξιοπιστία ως προς την ουσία της εξέτασης. Και σε αυτό το σχέδιο, κυρίαρχο είναι το Εθνικό Απολυτήριο και ο συνυπολογισμός της επίδοσης στο Λύκειο με τις εξετάσεις. Οι μαθητές στο τέλος κάθε λυκειακής τάξης θα εξετάζονται σε 3 βασικά μαθήματα (9 συνολικα και στις τρεις τάξεις). Σε κάθε από τα 9 αυτά μαθήματα ο βαθμός θα συνδιαμορφώνεται από τον βαθμό της πανελλαδικής εξέτασης και το βαθμό του σχολείου, αρκεί ο δεύτερος να μην είναι κατά πολύ μεγαλύτερος από τον πρώτο. Αν είναι πάνω από 3-4 μονάδες, θα προκρίνεται ο βαθμός των εξετάσεων. Στα μη εξεταζόμενα μαθήματα θα μετράται μόνο ο βαθμός της τάξης. Κάθε τάξη θα έχει διαφορετικό συντελεστή και ο τελικός βαθμός όλων των τάξεων του Λυκείου θα είναι ο βαθμός του Εθνικού Απολυτηρίου.
Το όποιο νέο σύστημα θεσμοθετηθεί από τη Βουλή, θα αφορά τους μαθητές που θα φοιτήσουν στη Α’ Λυκείου το σχολικό έτος 2029-30, δηλαδή τα παιδιά που πάνε φέτος στην πέμπτη τάξη και του χρόνου (σχολικό έτος 2025-2026) θα φοιτήσουν στην ΣΤ΄ Δημοτικού.